Small Retail/IoT

Sklepy stacjonarne, markety, targi czy rynki wciąż mają bardzo silną pozycję, jeśli chodzi o zakupy produktów żywieniowych. Internauci badani na potrzeby tego raportu (badanie CAWI na reprezentatywnej próbie internautów N=1154, kwiecień 2017) deklarowali, że owoce i warzywa oraz mięso kupują najczęściej w marketach (odpowiednio 25% i 18%) oraz w super i hipermarketach (odpowiednio 17% i 21%).

Zdaniem internautów sklepy przyszłości będą sprawowały wiele funkcji, np. będą łączyły restauracje z możliwością przygotowania przez kucharzy produktów zakupionych w sklepie. 18% uważa, że sklepy wciąż będą rosły i staną się jeszcze większe niż dziś oraz oferować będą jeszcze bogatszą ofertę produktów, a 16% wskazało, że ich zdaniem nic się nie zmieni. Jednocześnie co czwarty badany zadeklarował, że w przyszłości nie będzie sklepów stacjonarnych, a jedzenie zamawiać będziemy tylko online, z dostawą do domu. 20% wskazało, że sklepy będą mniejsze i wyspecjalizowane oraz że będą opierały się na lokalnych, świeżych produktach. Taki sam procent odpowiedzi uzyskała odpowiedź, że w przyszłości będziemy zamawiać jedzenie bezpośrednio od dostawców.

Wiele sklepów już dziś spełnia coraz więcej różnych funkcji. Markety i hipermarkety kooperują z lokalnymi rynkami, oferują dostawy do domu, łączą w sobie możliwości restauracji i kawiarni. W sklepach można płacić za usługi, wybrać pieniądze jak w banku, a nawet się ubezpieczyć. Pełnią ważną funkcję społeczną. Według badań Nielsena 61% badanych deklaruje, że tradycyjne zakupy spożywcze są dla nich miłym i angażującym doświadczeniem i je po prostu lubią.

Scenariusz Small Retail/IoT zakłada, że branża retail będzie wykorzystywać coraz więcej rozwiązań opierających się na kategoriach związanych z szeroko pojętymi innowacjami i technologiami internetu rzeczy. Już dziś pojawiają się sklepy, w których nie trzeba płacić za zakupy, bo zrobi to specjalna aplikacja, czy inteligentne lodówki, które samodzielnie mogą zamówić brakujące produkty. Rozwijane są nie tylko funkcje pojedynczych urządzeń – coraz częściej bazuje się na współpracy i komunikacji różnych sprzętów w kuchni (np. piekarnik automatycznie włączający okap).

Choć w Polsce większość sieci super- czy hipermarketów umożliwia swoim klientom zakupy przez internet, aż 44% mieszkańców dużych ośrodków miejskich i co trzeci mieszkaniec mniejszych miast poświęca tygodniowo do 2 h na większe zakupy w sklepie stacjonarnym. Badania pokazują, że co trzeci konsument deklaruje, że chciałby ten czas ograniczyć. Mimo to rynek zakupów spożywczych online w Polsce dopiero raczkuje; choć prawie połowa Polaków kupuje w sieci, dane te nie dotyczą żywności. Polacy powoli przekonują się do zakupów żywności online. E-commerce w FMCG to ok. 0,2% całości rynku. W badaniach przeprowadzonych na potrzeby tego raportu 4% internautów zadeklarowało, że przez internet kupuje owoce i warzywa, a 7% kupuje w ten sposób mięso. Większość zamówień jedzenia wciąż dokonywana jest metodą tradycyjną; mimo dostępności wielu platform online nadal niemal trzy czwarte zamówień składanych jest telefonicznie.

Scenariusz Food Delivery 2.0 przewiduje, że coraz częściej i chętniej będziemy zamawiać do domu jedzenie i produkty żywieniowe. Być może nawet z wyposażenia mieszkaniowego znikną kuchnie, bo okażą się zbędne. Co piąty internauta (20%) zapytany o przyszłość sklepów z jedzeniem zadeklarował, że jego zdaniem w przyszłości nie będzie sklepów stacjonarnych, a jedzenie zamawiać będziemy online. Według estymacji przygotowanej przez Nielsena w 2025 r. już co czwarty mieszkaniec USA będzie robił zakupy spożywcze online. Szybkie dostawy jedzenia rozwija m.in. Amazon. Rosnącą popularnością cieszą się również serwisy dostarczające świeże produkty prosto od hodowców, z pominięciem sklepów.

Obecnie rozwija się zarówno rynek szybkich dostaw produktów spożywczych, jak i rynek dostaw gotowych dań i posiłków. 13% badanych na potrzeby tego raportu internautów zadeklarowało, że ich zdaniem w przyszłości ludzie wcale nie będą gotować, a z domów znikną kuchnie (jedzenie będzie nam dowożone lub będziemy jeść poza domem).

Na rynku żywności pojawiają się nowi gracze pochodzący z branż zupełnie niezwiązanych z produkcją, sprzedażą czy dostawą jedzenia – programiści, inżynierowie i firmy technologiczne. Jedną z najszybciej rozwijających się działalności związanych z dostawą jedzenia są tzw. agregatory, czyli serwisy internetowe pozwalające na wybranie i zamówienie dania spośród ofert wielu restauracji (jak np. Pyszne.pl czy PizzaPortal.pl). Strony te nawiązują współpracę z restauracjami i zapewniają im infrastrukturę oraz możliwość płatności online.

Dużą zmianą w dostawach jedzenia jest pojawienie się dostawców niezależnych od restauracji (nazywane jest to dostawą 2.0). Usługi takie dają użytkownikom dostęp do oferty wielu restauracji, jednak kierowcy, logistyka i pojazdy pozostają po stronie dostawcy. Taką usługę wprowadził już w niektórych miastach Uber pod nazwą UberEATS.  Z wielu względów usługa kurierów jedzenia ma szansę stać się najpopularniejszą formą dostarczania żywności.

Rozwój technologii zmienia też samą podróż jedzenia z restauracji do klienta. W 2016 r. niezależnie od siebie dwie firmy ogłosiły pierwszą na świecie dostawę jedzenia przez drona.  

Warsztaty: Jedzenie przyszłości

Zapraszamy na warsztaty, składające się z 2 modułów:

  • Moduł 1: Prezentacja inspiracyjna (wnioski z raportu w pigułce),
  • Moduł 2: Wypracowanie konsekwencji przedstawionych trendów i prognoz dla Twojego biznesu.

Efekt warsztatów:

  • konkretne koncepcje biznesowe, w odpowiedzi na wybrane trendy,
  • znajomość najistotniejszych czynników zmian w kontekście przyszłości jedzenia.
ZAPYTAJ O SZCZEGÓŁY
  • Zapytaj o ofertę

  • Moje dane osobowe podane w powyższym formularzu będą przetwarzane przez Infuture Hatalska Foresight Institute, prowadzony przez firmę hatalska.com Natalia Hatalska-Woźniak, nr NIP 9581316257, z siedzibą w Gdańsku, ul. Gostyńska 107, administratora danych osobowych, w celu przetworzenia zapytania. Podanie danych jest niezbędne do przetworzenia zapytania.Podstawą przetwarzania danych jest moje żądanie.Dane osobowe będą przetwarzane na czas przetworzenia zapytania. Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania ograniczenia ich przetwarzania lub usunięcia, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
Zamknij

Pobierz bezpłatnie:
Future of Food

Zamawiam z obowiązkiem zapłaty:
Future of Food

Cena netto: zł VAT: zł Cena brutto (do zapłaty): 0 zł
  • Dane do wystawienia FV proforma:

  • Pełna nazwa potrzebna do wystawienia FV proforma
  • Numeru NIP potrzebujemy do wystawienia FV proforma
  • Moje dane osobowe podane w powyższym formularzu będą przetwarzane przez Infuture Hatalska Foresight Institute, prowadzony przez firmę hatalska.com Natalia Hatalska-Woźniak, nr NIP 9581316257, z siedzibą w Gdańsku, ul. Gostyńska 107, administratora danych osobowych, w celu przetworzenia zapytania. Podanie danych jest niezbędne do przetworzenia zapytania.Podstawą przetwarzania danych jest moje żądanie.Dane osobowe będą przetwarzane na czas przetworzenia zapytania. Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania ograniczenia ich przetwarzania lub usunięcia, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  • Zapytaj o ofertę

  • Moje dane osobowe podane w powyższym formularzu będą przetwarzane przez Infuture Hatalska Foresight Institute, prowadzony przez firmę hatalska.com Natalia Hatalska-Woźniak, nr NIP 9581316257, z siedzibą w Gdańsku, ul. Gostyńska 107, administratora danych osobowych, w celu przetworzenia zapytania. Podanie danych jest niezbędne do przetworzenia zapytania.Podstawą przetwarzania danych jest moje żądanie.Dane osobowe będą przetwarzane na czas przetworzenia zapytania. Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania ograniczenia ich przetwarzania lub usunięcia, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.