Implementing AI

Jak AI zmieni edukację, medycynę, transport, bankowość, media i rozrywkę, handel i usługi czy rolnictwo. Poniżej w skrócie przedstawiamy konsekwencje jakie sztuczna inteligencja przyniesie wybranym sektorom gospodarki.

Edukacja

Na rynku istnieją rozwiązania w dziedzinie edukacji, wykorzystywane zarówno przez uczniów, jak i nauczycieli. Pomagają one np. przełamywać bariery językowe. Firma Liulishuo stworzyła pierwszego na świecie cyfrowego nauczyciela języka angielskiego w technologii deep learning, który zapewnia spersonalizowaną ścieżkę uczenia się. W porównaniu z nauczycielami – ludźmi, technologia potroiła efektywność uczenia się (skróciła wymagany czas nauki do jednej trzeciej). Według danych z oficjalnej strony brandu, flagowy produkt Liulishuo ma już ponad 50 milionów zarejestrowanych użytkowników (od lipca 2017 r.) i ponad 600 tys. płatnych użytkowników na całym świecie.

Medycyna

Rozwiązania AI pomagają lekarzom dbać o zdrowie pacjentów. Należy podkreślić, że najlepsze efekty przynosi współpraca sztucznej inteligencji i człowieka, ponieważ ich kompetencje uzupełniają się. Inteligentne roboty zaczynają wspierać lekarzy podczas stawiania diagnozy i leczenia, by podnieść skuteczność ich działań. Xiaoyi chińskiej firmy iFlytek Co., Ltd to wyposażony w sztuczną inteligencję robot, który jako pierwsza maszyna na świecie zdał narodowy egzamin lekarski i pracuje z lekarzami w Chinach. Onkolodzy z Memorial Sloan-Kettering Cancer Center używają rozwiązania IBM Watson do pomocy w leczeniu i diagnostyce nowotworów.

Rozwiązania AI pomagają również samym pacjentom dbać o zdrowie (aplikacja Ada oparta na AI, a przygotowana przy współpracy z ponad 100 lekarzami, diagnozuje schorzenia użytkowników na podstawie podanych symptomów; chatbot Sophie odpowiada na pytania dotyczące zdrowia seksualnego in.)

Transport i logistyka

Możliwe jest już sterowanie w czasie rzeczywistym ruchem ulicznym przez systemy działające dzięki AI. Na rynku obecne są inteligentne, samoprowadzące samochody (testowane m.in. przez Google, Teslę, Forda, Hondę, Mercedesa czy Hyundaia). W fazie przygotowań jest koncepcja tzw. intermodal passanger transport polegająca na inteligentnym przemieszczaniu się po mieście dzięki połączonym sieciom systemów komunikacyjnych.

Rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji stosowane są też w samolotach i w zarządzaniu transportem publicznym. NS i Prorail (główny operator pociągu i firma zajmująca się infrastrukturą kolejową w Holandii) opracowały aplikację i LED-owy ekran, który rozmieszczono wzdłuż całego peronu w Amsterdamie, zapewniając podróżnym aktualne informacje o dostępności miejsc w pociągu. The Train Brain zaś to oparty na algorytmie system, który przewiduje opóźnienia pociągów, pozwalając na uniknięcie opóźnień i lepsze zaplanowanie podróży.

Bankowość i sektor ubezpieczeniowy

Usługi finansowe znajdują się w top 10 spółek inwestujących aktualnie w obszar AI. Siłą spółek z kategorii FinTech (z ang. financial technologies) jest to, że za pomocą technologii rozwiązują konkretny problem lub odpowiadają na konkretną potrzebę użytkownika, a dzięki zastosowaniu m.in. rozwiązań opartych o AI usługi te mogą być realizowane szybciej, lepiej, bezpieczniej, w sposób spersonalizowany i transparentny (przykładem może być chociażby AXA, która przy szacowaniu ryzyka ubezpieczeń samochodowych zastosowała oprogramowanie Tensor Flow obsługujące platformę uczenia maszynowego Google Cloud Machine Learning Engine. Nowy system zyskał skuteczność 78% przy ocenianiu klientów wysokiego ryzyka – dla porównania poprzedni algorytm osiągał wynik poniżej 40%).

Podtrend w ramach rozwoju sztucznej inteligencji stanowią robodoradcy. To aplikacje bądź platformy cyfrowe, które samodzielnie, za pomocą algorytmów albo przy współudziale człowieka, zarządzają portfelem aktywów i umożliwiają klientowi właściwą alokację zgromadzonych środków. Do tej grupy należą też aplikacje, które doradzają lub nawet same decydują, jakie kwoty są przelewane na subkonta oszczędnościowe. Przykładem może być Digit – mobilna aplikacja, która opiera się na założeniu, że pokolenie millenialsów nie oszczędza. Po zainstalowaniu na telefonie, aplikacja monitoruje zachowania i nawyki wydawania pieniędzy użytkownika, uczy się ich, by regularnie i niezauważalnie przerzucać niewielkie kwoty pieniędzy z rachunku bieżącego na oszczędnościowy.

Media i rozrywka

Rozwój AI napędza także rynek rozrywkowy, szczególnie rozwój gier wideo czy przemysłu filmowego. We wrześniu 2016 r. studio filmowe 20th Century Fox wypuściło zapowiedź najnowszej produkcji, horroru Morgan, w pełni przygotowaną przez sztuczną inteligencję – IBM Watson (zajęło mu to 24 godziny, podczas gdy dotychczas trwało to od 10 do 30 dni). Wcześniej Watson przeanalizował 100 godzin filmów o podobnej tematyce, żeby nauczyć się, które sceny są najczęściej wybierane i w jakiej kolejności pojawiają się w zapowiedziach filmu. Reżyser Oscar Sharpa i badacz AI Ross Goodwin postanowili powierzyć AI stworzenie scenariusza filmowego, a następnie przekazali go aktorom. Rezultatem jest niesamowicie zabawna, dziwnie poruszająca, mroczna historia o miłości i rozpaczy.

Sieć telewizyjna EITB, w ramach walki z powszechnym zjawiskiem nieprawdy w mediach, stworzyła aplikację Yournalist, która jako pierwsza w czasie rzeczywistym wyłapuje newsy z relacji radiowych i telewizyjnych. Yournalist wykrywa dźwięk, następnie wysyła wyłapane dane do Watsona (platforma AI IBM), który dzięki algorytmowi głębokiego uczenia wybiera słowa kluczowe odpowiadające danemu tematowi. Później przeszukuje tysiące źródeł i mediów, analizuje je i znajdując różnice w podejściu do zagadnienia, podaje użytkownikowi 6 różniących się od siebie punktów widzenia.

W 2016 r. Washington Post wprowadził Heliograf, wewnętrzny program, który automatycznie generuje krótkie relacje. Po raz pierwszy użyto go podczas Igrzysk Olimpijskich w Rio w 2016 r. – dostarczał informacji o liczbie zdobytych medali dla różnych usług. Do września 2017 r. Washington Post opublikował 850 artykułów z Heliografu, poszerzając research programu o inne tematy: wybory do kongresu i mecze piłki nożnej w szkołach średnich.

Handel i usługi

AI zrewolucjonizowało usługi handlowe w internecie i ma szansę zmienić handel w ogóle, o czym przekonał nas chociażby Amazon, otwierając pierwszy na świecie sklep spożywczy, w którym nie trzeba stać przy kasie, by zapłacić za zakupy. 22 stycznia 2018 r. nastąpiło otwarcie sklepu Amazon Go dla konsumentów.

VNTANA i Satisfi Labs opracowały propozycję rozwiązania, które może zastąpić pracowników recepcji. To konsjerż w 3D, który może wchodzić w interakcje z klientami. Z powodzeniem informuje o menu hotelowej restauracji czy odpowiada na pytania o lokalizację parkingu.

W Japonii firma telekomunikacyjna SoftBank (we współpracy z francuską firmą Aldebaran) stworzyła humanoidalnego robota Peppera, który w 140 sklepach SoftBank wita klientów, wchodzi z nimi w interakcje i „odczytuje” ich emocje.

AI zapewnia również nowe możliwości w zakresie transportu produktów. Prime Air to rozwiązanie Amazona, które ma ogromny potencjał. Umożliwia bezpieczne wysyłki produktów do klientów (do 30 minut) za pomocą bezzałogowych statków powietrznych (dronów).

Rolnictwo

Trwają prace, by dzięki wykorzystaniu AI, w przyszłości farmy mogły stać się w pełni zautomatyzowane i jak najmniej zależne od ludzkiej pracy. Powstają plany platform rolniczych z pełnym oprogramowaniem, które będą mogły działać w przyszłości jako systemy zarządzania całymi gospodarstwami. Właściciele mogliby nadzorować gospodarstwa z poziomu smartfona. Bazując na danych poprzednich sezonów, obserwacjach i analizie zachowań poszczególnych upraw i łącząc je z danymi, np. prognozami pogody, mogłyby sugerować najlepsze możliwe rozwiązania.

Firma Trimble Navigation twierdzi, że niedługo będzie gotowa, aby wejść na rynek inteligentnych gospodarstw rolnych. Powstaje też coraz więcej inteligentnych urządzeń, które mogłyby pracować na takich gospodarstwach. Na uniwersytecie w Sydney opracowano inteligentny aplikator środków do roślin RIPPA. To urządzenie (w pełni automatyczne z napędem na 4 koła, zasilane energią słoneczną) identyfikuje chwasty w warzywach. Aplikacja SatArgo została stworzona zespół naukowców, by informować rolników, które obszary wymagają większej ilości pestycydów, a na których są one niepotrzebne. Aplikacja wykorzystuje dane ze zdjęć satelitarnych należących do NASA i Europejskiej Agencji Kosmicznej, następnie przetwarza je i generuje konkretne informacje dla poszczególnych pól. Inna aplikacja o nazwie Yara ImageIT jest przeznaczona do ustalania rekomendowanej dawki azotu na polu na podstawie zdjęć zrobionych przez rolnika. Technologia stojąca za aplikacją dokonuje kompleksowej analizy zdjęcia, porównując kolory pikseli na liściach roślin.

IT

AIOps stosuje rozwiązania AI do automatyzacji zadań i procesów, które zazwyczaj wymagały interwencji człowieka. Działają one na podstawie inteligentnych algorytmów, dzięki którym maszyny rozwiązują znane, powtarzające się i identyfikowalne prozaiczne problemy. AIOps daje więc szansę na nowy sposób zarządzania procesami IT i jednocześnie na optymalizację kosztów funkcjonowania rozbudowanych środowisk IT. Firma stworzyła produkt walidacji wizualnej – Applitools Eyes. Jest to oparta na AI technologia porównywania obrazu polegająca na automatyzacji testów wizualnych dla stron internetowych, aplikacji mobilnych oraz desktopowych. Umożliwia weryfikację poprawności wyświetlanych treści na wszystkich rodzajach urządzeń i przeglądarek. Algorytmy weryfikują całe strony, wykrywają problemy związane z layoutem.

Warsztaty: AI w biznesie

Zapraszamy na warsztaty, składające się z 2 modułów:

  • Moduł 1: Prezentacja inspiracyjna (wnioski z raportu w pigułce),
  • Moduł 2: Wypracowanie konsekwencji przedstawionych trendów i prognoz dla Twojego biznesu.

Efekt warsztatów:

  • konkretne koncepcje biznesowe, w odpowiedzi na wybrane trendy,
  • znajomość najistotniejszych trendów związanych z technologią AI w kontekście przyszłości Twojej branży i firmy.
ZAPYTAJ O SZCZEGÓŁY
  • Zapytaj o ofertę

  • Moje dane osobowe podane w powyższym formularzu będą przetwarzane przez Infuture Hatalska Foresight Institute, prowadzony przez firmę hatalska.com Natalia Hatalska-Woźniak, nr NIP 9581316257, z siedzibą w Gdańsku, ul. Gostyńska 107, administratora danych osobowych, w celu przetworzenia zapytania. Podanie danych jest niezbędne do przetworzenia zapytania.Podstawą przetwarzania danych jest moje żądanie.Dane osobowe będą przetwarzane na czas przetworzenia zapytania. Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania ograniczenia ich przetwarzania lub usunięcia, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
Zamknij

Pobierz bezpłatnie:
AI. Wyzwania i konsekwencje

Zamawiam z obowiązkiem zapłaty:
AI. Wyzwania i konsekwencje

Cena netto: zł VAT: zł Cena brutto (do zapłaty): 0 zł
  • Dane do wystawienia FV proforma:

  • Pełna nazwa potrzebna do wystawienia FV proforma
  • Numeru NIP potrzebujemy do wystawienia FV proforma
  • Moje dane osobowe podane w powyższym formularzu będą przetwarzane przez Infuture Hatalska Foresight Institute, prowadzony przez firmę hatalska.com Natalia Hatalska-Woźniak, nr NIP 9581316257, z siedzibą w Gdańsku, ul. Gostyńska 107, administratora danych osobowych, w celu przetworzenia zapytania. Podanie danych jest niezbędne do przetworzenia zapytania.Podstawą przetwarzania danych jest moje żądanie.Dane osobowe będą przetwarzane na czas przetworzenia zapytania. Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania ograniczenia ich przetwarzania lub usunięcia, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  • Zapytaj o ofertę

  • Moje dane osobowe podane w powyższym formularzu będą przetwarzane przez Infuture Hatalska Foresight Institute, prowadzony przez firmę hatalska.com Natalia Hatalska-Woźniak, nr NIP 9581316257, z siedzibą w Gdańsku, ul. Gostyńska 107, administratora danych osobowych, w celu przetworzenia zapytania. Podanie danych jest niezbędne do przetworzenia zapytania.Podstawą przetwarzania danych jest moje żądanie.Dane osobowe będą przetwarzane na czas przetworzenia zapytania. Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania ograniczenia ich przetwarzania lub usunięcia, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.