Smart transport
Smart transport to podkategoria smart city. Dbanie o sprawne poruszanie się mieszkańców, specjalne aplikacje czy monitoring w czasie rzeczywistym sytuacji na miejskich drogach to rozwiązania, które wciąż są ulepszane. Centra miast zamyka się dla ruchu samochodów, wprowadza się inteligentne zarządzanie ruchem miejskim.

W smart transport coraz częściej angażują się także firmy komercyjne. Ford wraz ze start-upową firmą Autonomic, stworzyli platformę TMC (Transportation Mobility Cloud), która łączy różne elementy dzisiejszych systemów mobilności miejskiej w celu zorganizowania bezpieczniejszej, bardziej wydajnej i zrównoważonej sieci transportowej. Umożliwić ma ona m.in. komunikację infrastrukturalną, korzystanie z multimodalnego transportu oraz łatwiejszą komunikację między mieszkańcami.
Nieustannie poprawia się standardy komunikacji i promuje wspólne przejazdy, tzw. shared mobility: bikesharing, scootersharing czy carsharing aut elektrycznych. W 2018 roku innogy Polska przeprowadziło pilotaż pierwszego warszawskiego w pełni elektrycznego carsharingu. W ciągu miesiąca firma odnotowała ponad tysiąc najmów aut elektrycznych, a łączny dystans pokonany przez użytkowników usługi wyniósł blisko 15 tysięcy. Pozwoliło to na zmniejszenie emisji CO² i innych szkodliwych substancji w stolicy o 1,6 ton.
Z danych innogy Polska wynika, że około połowa respondentów, którzy planują zakup auta w perspektywie 3 lat, rozważyłaby wybór samochodu elektrycznego. Z badań przeprowadzonych na potrzeby niniejszego raportu (badanie CAWI na reprezentatywnej próbie internautów N=1287, wrzesień 2018) wynika, że największymi barierami rozwoju elektromobilności dla ankietowanych jest wciąż brak ogólnodostępnej sieci ładowania (41%) oraz wysoka cena pojazdów (35%), mimo to aż 60% przedsiębiorców i 52% osób prywatnych deklaruje chęć zakupu samochodów elektrycznych, gdyby ich cena i koszty użytkowania były porównywalne z pojazdami spalinowymi.
Workshops: Smart living
We invite you to workshops consisting of 2 modules:
-
Module 1: Inspirational presentation (conclusions from the report in a nutshell),
-
Module 2: Working out the consequences of the trends presented for your business.
Workshop outcome:
- specific business concepts in response to selected trends,
knowledge of the most important social, technological and economic trends in the context of smart living.