Mapa Trendów 2023
Mapa Trendów to autorskie narzędzie infuture.institute, wydawane od 2018 roku. Tym razem podzielona została na 5 megatrendów, do których przypisanych zostało 50 trendów. Mapa stanowi kompleksową analizę wszystkich obszarów życia: społeczeństwa, środowiska, technologii, zmian regulacyjno-prawnych i gospodarczych. W tym roku trendy na mapie zostały przedstawione w trzech różnych ujęciach (w tym w ujęciu czasowym oraz korelacji między megatrendami).
Czym jest Mapa Trendów?
Mapa jest kompleksową analizą najistotniejszych megatrendów i trendów zaprezentowanych w trzech perspektywach czasowych: new normal (aktualnie wiodące trendy), reactive zone (perspektywa krótkoterminowa, trend potrzebuje 1 > 5 lat, żeby stać się trendem wiodącym), innovation zone (perspektywa średnioterminowa, trend potrzebuje 5 > 20 lat, żeby stać się trendem wiodącym). Mapa pozwala na zrozumienie wyzwań przyszłości w kontekście megatrendów, trendów, identyfikację kluczowych czynników oraz technologii wspierających.

Jak pracować z Mapą Trendów?
Jest to narzędzie ułatwiające pracę z trendami. Umożliwia dostęp do aktualnej wiedzy trendowej, rynkowej oraz perspektywy przyszłości. Mapę przygotowaliśmy z myślą o wszystkich, którzy potrzebują perspektywy trendowej przy podejmowaniu decyzji, nie tylko strategicznych. To uniwersalne narzędzie, z którego korzystają sektory państwowy (organizacje rządowe, administracja publiczna), rynkowy (podmioty biznesowe), organizacje pozarządowe oraz inne niesformalizowane podmioty.
Mapa wskazuje możliwości oraz zagrożenia dla poszczególnych podmiotów niezależnie od branży. Uławia spojrzenie na nadchodzące zmiany oraz pozwala się na nie przygotować. Narzędzie wykorzystywane jest w pracy nad budową strategii, nowymi modelami biznesowymi, w projektowaniu usług i doświadczeń przez osoby zarządy, działy badawcze, innowacji czy osoby związane z obszarem marketingu.
Najważniejsze wnioski
1. Na tegorocznej Mapie Trendów znajduje się pięćdziesiąt trendów, z czego blisko trzydzieści nowych. Najwięcej trendów znalazło się ramach takich megatrendów, jak Świat lustrzany i Multipolaryzacja świata, co w obrazowy sposób pokazuje, w jakim kierunku aktualnie zmienia się nasz świat – intensywnego rozwoju technologicznego, postępującej digitalizacji i polaryzacji.
2. Trendami, które powtarzają się w największej liczbie megatrendów, co wskazuje na ich siłę, są: Dobrostan psychiczny (występuje w ramach czterech megatrendów) i Osamotnienie (w ramach 3 megatrendów).
3. W tym roku mapa trendów została opracowana w dodatkowych dwóch ujęciach: w ujęciu czasowym, które pozwala w łatwy sposób analizować trendy w ramach poszczególnych stref czasowych (new normal, reactive zone, innovation zone); w ujęciu, które przedstawia korelację pomiędzy megatrendami i trendami, ich wzajemne na siebie oddziaływanie (diagram Venna).
Mapa Trendów w ujęciu czasowym oraz diagram Venna dostępne są dla zalogowanych użytkowników.
4. Patrząc na ujęcie czasowe Mapy Trendów, widać, że najwięcej trendów znajduje się w strefie reaktywnej – to w pewnym sensie naturalne, w kontekście budowania strategii na przyszłość to bowiem strefa najistotniejsza; adresowanie tych trendów pozwala przyjmować rolę innowatora.
5. Patrząc na relacje między trendami i megatrendami (diagram Venna), widać, że megatrendem, który pokrywa się z największa liczbą innych megatrendów jest Świat lustrzany. Co ciekawe, w strefie new normal megatrend ten pokrywa się z megatrendem Multipolaryzacja świata, ale już w strefie innowacji najbardziej pokrywa się z megatrendem Bioera. Pokazuje to, w jaki sposób postępująca digitalizacja zmienia nasz świat – aktualnie zmienia przede wszystkim życie społeczno-polityczne, docelowo zmieniać będzie także życie na poziomie biologicznym.
Uzyskaj dostęp do Mapy Trendów
Uwaga! Interaktywna Mapa Trendów dostępna jest wyłącznie w wersji desktop.
Strategia. Innowacje. Rezyliencja.
Od 2018 roku przekazujemy w Wasze ręce Mapę Trendów, która dla wielu z Was jest drogowskazem w pracy nad strategią. Zdajemy sobie jednak sprawę, że praca z trendami nie jest łatwa, a podejmowanie kluczowych decyzji w oparciu o ich analizę wiąże się z wieloma wyzwaniami. Dlatego zdecydowaliśmy się przygotować dla Was dodatkowe narzędzie – Karty trendów – które pomoże tę pracę usystematyzować, a tym samym ją ułatwić i przyspieszyć.
Karty trendów to narzędzie pomocne w pracy nad strategią i innowacjami, ale stanowi również źródło inspiracji i umożliwia szerokie, pozasilosowe spojrzenie.

Dla kogo?
Materiał przygotowaliśmy z myślą o działach strategii, badań, NPD (new product development), agencjach doradztwa strategicznego, które wspierają swoich Klientów w planowaniu działań na kolejne lata oraz startupach, które dzięki kartom mogą pracować nad projektem z wykorzystaniem stworzonych przez nasz instytut.
W skład zestawu wchodzą:

Karty trendów to narzędzie DIY (do it yourself).
Dokument przygotowany jest w pliku .pdf do samodzielnego wydrukowania (A4, druk czarno-biały).
Karty trendów oraz Dzikie karty należy pociąć.
3 ścieżki z propozycjami ćwiczeń:
W dokumencie oprócz 54 Kart trendów i 8 Dzikich kart znajdziesz propozycję 3 ścieżek ćwiczeń warsztatowych, pozwalających przełożyć trendy na konkretne rozwiązania, w zależności od potrzeb. Każda ścieżka zawiera: opis, instrukcję, gotowe makiety ćwiczeń do wydrukowania.

Jak pracować z kartami?
Z kartami trendów można pracować na co najmniej kilka sposobów.
1. Mogą służyć jako kompleksowe źródło informacji o najważniejszych zmianach na świecie.
Karty zawierają bowiem opisy łącznie 54 trendów w podziale na siedem dominujących megatrendów, tj. Świat lustrzany, Biologia technocentryczna, Deglobalizacja, Utrata spójności społecznej, Zmiany demograficzne, Kryzysy zdrowotne, Transformacja klimatyczna.
2. Można je wykorzystywać jako jasną wskazówkę w obszarze pracy z trendami.
Na każdej karcie, oprócz opisu trendu, znalazł się bowiem wskaźnik wpływu danego trendu na realizację celów zrównoważonego rozwoju. Wskaźnik ten pokazuje, jak należy działać w kontekście danego trendu – wzmacniać go lub osłabiać swoimi działaniami – po to, by móc zrealizować cele zrównoważonego rozwoju.

3. Karty trendów są doskonałym narzędziem w trakcie pracy nad strategią bądź innowacjami.
W tym celu należy skorzystać z jednej z zaproponowanych ścieżek – innowacji bądź strategii. Ścieżka innowacji pomaga w generowaniu nowych rozwiązań; ścieżka strategii pozwala zrozumieć wpływ trendów na krótko – i długoterminową strategię twojej organizacji.
4. Karty trendów są pomocne w budowaniu odporności na zmieniające się czynniki globalne.
Służy temu zarówno przygotowana ścieżka rezyliencji, jak i dołączone do zestawu Dzikie karty. Dzika karta to niezależne od nas zdarzenie, które całkowicie zmienia dotychczasowe funkcjonowanie świata. Wymusza zmiany i narzuca nowe spojrzenie na dotychczasowe plany, działania i strategię.

Jak przygotować warsztaty z trendami?

Warunki licencji Karty trendów:
Z zastrzeżeniem zgody poniżej zabrania się zmieniać, kopiować i w jakikolwiek sposób wykorzystywać lub dystrybuować utwór w całości lub w części bez zgody autora.
infuture.institute wyraża zgodę na wykorzystywanie utworu w całości lub części wyłącznie przez osoby, które dokonały bezpośredniego odpłatnego nabycia utworu od infuture.institute oraz jedynie w celach związanych z prowadzeniem przez te osoby szkoleń i warsztatów dla pracowników w swojej organizacji lub klientów, pod warunkiem jednak każdorazowego oznaczenia autora utworu oraz jego źródła.
Warsztaty trendowe z infuture.institute
- Jakie konsekwencje niosą trendy dla Twojego biznesu?
- Na które trzeba odpowiedzieć już dziś?
- Jak przełożyć trendy na konkretne rozwiązania?
- Które pomysły są najbardziej uzasadnione biznesowo?
Spotkaj się z nami na warsztatach Trend Screening, podczas których pomożemy Waszej organizacji uporządkować wiedze trendową, przygotować strategię rozwoju oraz wypracować konkretne rozwiązania biznesowe.