TrendSignals Retail 1/2022
Od ponad 5 lat monitorujemy rynek retail & e-commerce w celu identyfikacji trendów. Efektem naszej pracy są m.in raporty Trend Signals Retail. Nasz kolejny raport #5 Trend Signals Retail przeznaczony jest dla sieci retail, firm e-commerce, producentów FMCG, dystrybutorów, firm logistycznych. Cztery razy w roku dostarczamy w nim podsumowanie naszych 3-miesięcznych obserwacji rynku.

Cztery razy w roku dostarczamy w nim podsumowanie naszych 3-miesięcznych obserwacji rynku. W zeszłym roku opracowaliśmy dla naszych Partnerów 4 takie raporty, to ponad 70 kart trendowych i ponad 200 inspirujących case studies.
W ramach kwartalnego raportu RETAIL 1/2022 zdefiniowaliśmy dla Państwa 11 trendów w czterech obszarach (PRODUKCJA, LOGISTYKA, SPRZEDAŻ oraz AFTERCARE).
Ponownie tematem przewodnim dla wielu zdefiniowanych w raporcie trendów jest rezyliencja oraz konieczność budowania odporności na wszelkiego rodzaju kryzysy (klimatyczny, gospodarczy czy surowcowy), które mają ogromne przełożenie na funkcjonowanie branży retail.
Drugi, bardzo istotny temat to doświadczenia, które budują relację konsument-marka. Pogłębione opisy trendów znajdą Państwo na karcie trendu. Obok opisów znajdują się informacje o jego kategorii (wiele trendów możemy definiować w ramach więcej niż jednej kategorii), czynniki zmian kształtujące dany trend oraz technologie wspierające. Case studies wpisujące się w trendy znajdują się na kolejnej karcie nazwanej Trend in action.
Raport zawiera także infuture.insights — karty uzupełnione o wnioski z field researchu przeprowadzonego w Dubaju przez infuture.institute w marcu 2022 roku.
KRYZYSY A REZYLIENCJA — KONTEKST
- Z badań wynika, że 71% badanych obecnie kupuje mniej niż przed pandemią, by zaoszczędzić pieniądze. Te same badania wskazują, że blisko co czwarty konsument (23 %) uważa, że pandemia COVID-19 przestanie wpływać negatywnie na jego/ jej sytuację finansową dopiero za ponad 2 lata.
- Pogłębiony za sprawą wojny kryzys surowcowy zmienia już bardzo widocznie krajobraz polityczny na całym świecie. Rosja i Ukraina łącznie odpowiadają za około 30% światowego eksportu pszenicy. Poza żywnością, Rosja odpowiada także za eksport 24% palladu, który jest wykorzystywany głównie w produkcji elektroniki.
- Problemy z łańcuchami dostaw przekładają się w bezpośredni sposób także na niezadowolenie konsumentów. Według badań, aż 45% konsumentów zwraca uwagę na powolne i zawodne łańcuchy dostaw oraz denerwuje się brakami w magazynach
Na skutek pogłębiających się kryzysów zdrowotnych, surowcowych czy gospodarczych branża retail mierzy się ze spowolnieniem handlu międzynarodowego, zakłóceniami łańcuchów dostaw czy wzrostem cen produktów. W obliczu kryzysów kluczowe jest budowanie rezyliencji (odporności na wszelkiego rodzaju zakłócenia), która stanowi główny temat niniejszego raportu oraz ważny element większości trendów w nim zawartych.
Budowanie rezyliencji, w kontekście działań marek, może wiązać się w dłuższej perspektywie m.in. ze:
- zwrotem w kierunku deglobalizacji, czyli zjawiska charakteryzującego się wzmacnianiem gospodarek krajowych czy lokalnych rozwiązań,
- koniecznością dywersyfikacji łańcuchów dostaw (np. w zakresie baz dostawców) i poszukiwania alternatywnych źródeł pozyskiwania zasobów do produkcji,
- wzrostem znaczenia zrównoważonego rozwoju (lepszego gospodarowania zasobami) oraz gospodarki obiegu
zamkniętego — wykorzystywania surowców dostępnych w łańcuchu.




TREND: RESILIENCE
Trend Rezyliencja nawiązuje do budowania odporności na wszelkiego rodzaju kryzysy. Oznacza umiejętność adaptacji do zmieniających się warunków niezależnie od ich skali i siły. Obecnie na konieczność budowania rezyliencji, zwłaszcza w kontekście branży retail, wpływ ma wiele czynników: zakłócenia w łańcuchach dostaw, zmiany klimatyczne, kryzys surowcowy czy pogłębiający się kryzys gospodarczy. Umiejętność budowania odporności staje się zatem jedną z najistotniejszych kompetencji przyszłości.
Rezyliencja odnosi się także do relacji na poziomie konsument-marka. Zakłócenia związane z produkcją bądź dostawami przyczyniają się do braku produktów w magazynach i sklepach oraz opóźnień dostaw. Z badań wynika, że brak asortymentu w sklepach jest przyczyną zdenerwowania aż 45% konsumentów. Ważny czynnik stanowi tutaj także kultura nanosekundy.
Konsumenci oczekują szybkiej reakcji na potrzeby, natychmiastowości usług, a ich zapewnienie w kontekście kryzysu staje się coraz trudniejsze. Niemalże 1/3 kupujących (32% wskazań) twierdzi, że przesyłki nie są dostarczane wystarczająco szybko.
Przykładowe karty trendów z różnych kategorii możesz zobaczyć w demo raportu.

W pełnej wersji raportu TrendSignals Retail 1/2022
• karty z opisami 11 trendów,
• kategoria trendu, czynniki zmian, technologie wspierające,
• najciekawsze case studies,
• linki do dodatkowych danych, wyników badań,
• inspiracyjne karty infuture.insights uzupełnione o wnioski z field researchu przeprowadzonego w Dubaju przez infuture.institute w marcu 2022 rok
Zamów pełen raport: raporty@infuture.institute
Co w pełnej wersji raportu?
Zamów dostęp do pełnej wersji raportu:
• raport dostępny w subskrypcji (4 raporty w roku, dostarczane co 3 miesiące),
• płatność po każdym otrzymanym raporcie,
• format: .pdf,
• licencja dla wszystkich pracowników danej firmy / spółki, czyli wszystkich zainteresowanych (!)